تبلیغات
پایان نامه ها - پایان نامه بررسی رویکردهای فقهی و حقوقی به تأثیر جنسیت در قصاص

پایان نامه بررسی رویکردهای فقهی و حقوقی به تأثیر جنسیت در قصاص

نویسنده :حمید علویان
تاریخ:پنجشنبه 7 مرداد 1395-02:50 ب.ظ

جنسیت:

اگر چه گهگاه مفهوم جنس[۱]  و جنسیت[۲]  به صورت مترادف به کار رفته اند؛ ولی اگر جنس را ویژگی های بیولوژیک فرد و جنسیت را به نقش هایی که به وسیله ای اجتماع برای زنان و مردان مطرح می شود، تعریف می کنیم. در هر صورت دیدگاه برابری جنسیتی بین این دو مفهوم تفاوتی قائل نمی شود و ریشه ی تمایزات را شرایط اجتماع و باورهای جامعه می داند. یکسان نبودن این دو مفهوم، شرایط دوران پیش صنعتی و صنعتی را سبب تفاوت میان جنس و جنسیت و در نهایت پیدایش کلیشه های جنسیتی می داند. در توجه به مسائل اجتماعی با تأکید بر جنسیت، صرفاً به مسائل زنان در جامعه پرداخته نمی شود بلکه بیشتر از آن متوجه ساخت اجتماعی جنسیت و تلقی جامعه ازنقش و مسئولیت و انتظاراتی است که جامعه از زنان و مردان دارد. درکل با توجه به تعریف کلیشه های جنسیتی توجه به ساخت اجتماعی جنسیت بر مبنایی یک ساخت اجتماعی است که می توان از آن به عنوان کلیشه ای مدرن نام برد که هماهنگ با جامعه ی مدرن طراحی شده است. چنان چه خان شهلا اعزازی در مقاله ی تحلیل ساختاری جنسیت؛ کلیشه های جنسیتی مربوط به مردان را با مفاهیم جامعه ی مدرن همراه می داند اما اینچنین نظری در مورد کلیشه های زنانه ندارد.

در تعریف جنسیت[۳] مبانی تفاوت های جنسیتی به نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه نسبت داده شده به گونه ای که هنجارهای اجتماعی عامل ایجاد کننده کلیشه های جنسیتی مطرح گردیده است. همان طور که در بالا ذکر شد الگویی که امروز برای برابری زن و مرد ارائه می شود، کلیشه ی مدرن بر پایه ی هنجارها و باورهاست و حال بهتر است بدانیم در کدام شرایط تاریخی این هنجارها شکل گرفته اند.

ارش:

ارش در لغت کسری است که صورت آن تفاوت قیمت صحیح و معیب روز تقویم سال مورد معامله است و مخرج آن کسر،قیمت صحیح روز تقویم است[۴].

در لغت ارش به معنای دیه جراحت، و دیه جراحتی که میزان آن معین نیست، آمده است. گرچه خلیل در العین می نویسد: «والارش الدیه» . امّا در جای دیگر می گوید: «الارش دیهالجراحه».جوهری نیز در صحاح می نویسد: «الارش دیهالجراحات». از این دو عبارت دانسته می شود که بر دیه نفس ارش اطلاق نمی شود.

البته ظاهراً مراد از جراحت معنای عامی است که شامل جراحت، قطع عضو و یا حتی سلب منافع می شود والاّ اگر جراحت تنها معنای بدوی خود را داشته باشد، در این صورت مصطلح فقها با لغت تفاوت خواهد کرد، زیرا همان طور که خواهیم دید فقها ارش را بر دیه جنایت مادون نفس اطلاق کرده اند اعم از آن که چنین جنایتی به شکل جراحت باشد یا قطع عضو و یا سلب منافع.

چون دیه جراحت ممکن است معیّن شده باشد و ممکن است معین نشده باشد، بنابراین ارش به معنای دیه جراحت است اعم از آن که در شرع میزان آن معیّن شده باشد یا معین نشده باشد. با وجود این، ابن منظور معنای لغوی ارش را چنین آورده است: «الارش من الجراحات ما لیس له قدر معلوم و قیل هو دیهالجراحه». به نظر می رسد این سخن صحیح نیست و حق با خلیل و جوهری و دیگرانی است که ارش را دیه جراحت می دانند اعم از آن که میزان آن در شرع تعیین شده باشد یا نشده باشد.

ارش یا دیه غیر مقدر در اصطلاح حقوقی و فقهی یعنی تفاوت قیمت سالم و معیوب و به موجب قانون دیات نیز دیه ای است بر عضو بدن که شرعاً برای آن عضو، دیه مقدر تعین نشده باشد، که توسط خبره و کارشناس مربوطه تعین می گردد.ماده ۳۶۷ ق.م.ا. در این خصوص چنین بیان می دارد: هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعا ًمقدار خاصی به عنوان دیه برای آن مشخص نشده باشد، جانی باید ارش بپردازد.

در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی دیه را اینگونه تعریف می کند :

ماده ۲-۴۱۱: ارش عبارت از دیه غیر مقدر است که میزان آن در شرع تعیین نگردیده و دادگاه موظف است با لحاظ نوع و کیفیت صدمه وارده و تأثیر آن در سلامت مجنی‌علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین نماید

ارش عیب : در برخی روایات این واژه به معنای مقدار تفاوت قیمت مبیع در دو حالت سالم بودن و معیوب بودن به کار رفته است[۵].

در چند روایت این واژه در معنای دیه معیّن شرعی استعمال شده است. در یکی از این روایت ها امام صادق می فرماید: امیرالمؤمنین علی ارش سرخ شدن صورت و کبود شدن و سیاه شدن آن را به ترتیب یک ونیم، سه و شش دینار قرار داده است [۶]. در این روایت که فقها به آن عمل کرده اند، واژه ارش به معنای دیه معیّن به کار رفته است.

از همین نمونه است روایاتی که دلالت دارند بر این که همه چیز در «جامعه» هست حتی ارش خدش:

ابوبصیر می گوید: امام صادق فرمود نزد ما جامعه است. عرض کردم جامعه چیست؟ فرمود: کتابی است که هر حلال و حرامی و هر چیزی که مردم به آن نیاز دارند حتی ارش خدشه در آن هست. سپس با دستشان به من زدند و فرمودند: اجازه می دهی؟ عرض کردم فدایت شوم من در اختیار شما هستم هر کار خواستید انجام دهید. پس آن حضرت با دستشان بدن مرا فشردند و فرمودند حتی ارش این نیز در جامعه هست»[۷] .

ظاهر این روایت آن است که دیه خدشه، مقدار مشخصی است که در جامعه موجود است. به همین دلیل، صاحب جواهر درباره این حدیث می نویسد: «مقتضاه انّ لکل شیی مقدّرا، الاّ انّه لم یصل الینا»[۸].

حکومت :

همان طور که گفته می شود کلمه حکومت نیز برای ارش بکار می رود. حکومت در اصطلاح فقه به معنای اجتهاد و کوشش برای به دست آوردن دیه اعضایی است که در شرع مقدار مشخصی برای آ« تعیین نشده است که این کلمه ، برای خود دیه و ارش به کار رفته است. عده ای کوشیده اند میان حکومت و ارش فرق بگذارند و اینان ،حکومت را مخصوص جایی می دانند که دادگاه ، تعیین خسارت را به نظر کارشناس موکول میکنند و آنگاه بر اساس نظر کار شناسان حکومت می کنند ، بر خلاف ارش که خود دادگاه ، آن را معین می کند.

لازم به ذکر است در لسان فقهای شیعه اصطلاح ارش و در مرحله بعد، حکومت، بیش تر رایج است و اصطلاح حکومت و اجتهاد، در لسان فقهای سنّی رواج دارد.

حکم‏کردن و اعلام نظر دادن به عنوان یکی دیگر از معانی حکومت آمده است:
در روایتی از امام ‏صادق‏ در مقام تعلیل این مطلب که چرا امیرالمؤمنین دیه لب بالا را نصف دیه کامل و دیه لب    پایین را دو سوّم دیه کامل قرار داده‏اند، آمده است:
«لانّها تمسک الماء و الطعام مع ‏الاسنان، فلذلک فضلّها فی حکومته؛ چون لب پایین آب و غذا را نگه داشته و از      خارج شدن آن جلوگیری می‏کند، لذا حضرت امیر در حکم کردنشان، دیه آن را بیش‌تر از دیه لب بالا قرار داده‏اند»[۹] .
در این روایت واژه «حکومته» در معنای مصدری خودش (حکم کردن) به کار رفته است، گرچه نتیجه حکم کردن، دیه معین است.
در صحیحه عبداللّه‌ بن‌ سنان نیز، واژه «یحکم» به معنای مصدری آن ‏است[۱۰].

در روایت مقطوعه ابان آمده است:
«الجائفه ما وقعت فی الجوف لیس لصاحبها قصاص الا الحکومه، و المنقله تنقل منها العظام و لیس فیها قصاص الا الحکومه، و  فی المأمومه  ثلث الدیه لیس فیها  قصاص الا الحکومه ». مقطوعه ابی‏حمزه هم ‌مانند مقطوعه  ابان است[۱۱]                                                                    .
این دو روایت مقطوعه‏ بوده و معلوم نیست از معصوم نقل شده‏ باشد. امّا به‌هرحال بر استعمال عرب دلالت دارد. با توجه به این‏که دیه جائفه و مأمومه و منقّله در شرع مشخص شده است، مراد از حکومت در این دو روایت دیه معیّن و یا دست‌کم مطلق دیه می‏باشد.

گفتار دوم: مبانی شرعی دیه و قصاص

مبانی قصاص در آیات و روایات:

مبانی قرآنی قصاص:

در قرآن کریم در چند مورد به مساله قصاص به معنى کشتن قاتل در برابر مقتول و وجود این حق براى اولیاى مقتول تصریح شده است. از جمله مى‏توان به چند آیه مشخص در این خصوص اشاره نمود:
آیه ۱۷۸ سوره بقره:

آیه ۱۷۸ سوره بقره که در مدینه نازل شده و با صراحت و روشنى بیشتر حکم قصاص را بیان مى‏کند. در این آیه و آیه بعدى آن هم به تعیین حکم قصاص و فلسفه وجودى آن توجه شده و هم ترتیب تعادل قصاص بیان شده است، آیه ۱۷۸ مى‏فرماید:
«یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم القصاص فى القتلى الحر باالحر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى فمن عفى له من اخیه شى‏ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذالک تخفیف من ربکم و رحمه فمن اعتدى بعد ذلک فله عذاب الیم‏»

«ای کسانی که ایمان آورده‏اید قصاص راجع به کشتگان بر شما واجب شد آزاد در عوض آزاد و برده در قبال برده وزن در قبال زن…»

امام حسن عسکری (ع) در تفسیر این آیه فرموده اند که:

مساوات در رفتار با قاتل به مثل رفتار و شیوه و برخوردی که او با مقتول داشته است  که چیزی نیست جز به قتل رساندن او[۱۲].

کلام حضرت به روشنی بر بدلیت و تقابل نفس با نفس دلالت دارد. در این قسمت از آیه «الانثی بالانثی»که حضرت باء را به معنای بدلیت و مقابله گرفته اند قابل تعمیم به جمله های پیشین است.

مرحوم امین‏الاسلام ۴۶۸ ـ ۵۴۸ق) در تفسیر مجمع البیان در شأن نزول این آیه می‏گوید: «این آیه در مورد دو قبیله از قبایل عرب نازل شده است، که یکی از آنها خود را نسبت به دیگری برتر می‏دانست و به همین خاطر زنانشان را بدون مهریه به ازدواج در می‏آورند و سوگند خورده بودند که: در برابر هر بنده‏ای از ما مردِ آزادی از آنها، و در برابر هر زن از ما، مردی ازایشان و در برابر هر مرد از ما ۲ مرد از آنها را به قتل می‏رسانیم. و دیه جراحات خود را ۲ برابر دیه جراحات آنان قرار داده بودند. تا اینکه اسلام آمد و در نفی این رویه مذموم خداوند این آیه را نازل فرمود.»

عباراتی نیز به همین معنا از فاضل مقداد در کتاب کنزالعرفان (۸۲۴ق) و مرحوم مقدس اردبیلی (۹۹۳ق) در زبده‏البیان وجود دارد که از ذکر آنها بدلیل مشابهت خودداری می‏کنیم.

یکی از مباحثی که در مورد آیه یاد شده مطرح است، این است که آیا از مفهوم آیه می‏توان استفاده کرد که بنده در برابر آزاد، مرد در برابر زن، و یا زن در برابر مرد کشته نمی‏شود، یا خیر؟ پاسخ فقهای شیعه به این پرسش، در مجموع بر دو گونه بوده است؛ برخی بدین گونه پاسخ داده‏اند که چنین مفهومی اصلاً از این آیه استفاده نمی‏شود. و برخی بدین صورت که اگرچه در ظاهر، از این آیه چنین مفهومی استفاده می‏شود اما ما با توجه به دلایل دیگری چون اجماع فقها از آن دست می‏کشیم.

حاصل عبارت بالا این است که مرحوم مقدس اردبیلی در پاسخ پرسش یاد شده ابتدا چنین ابراز داشتند که چون هدف از آیه مذبور تنها نفی برتری‏جویی افراد در قصاص بوده است، بنابراین حتی اگر بپذیریم که این آیه مفهوم دارد در اینجا این مفهوم حجیت نداشته و نمی‏توان از آن استفاده کرد که بنده در برابر آزاد یا زن در برابر مرد قصاص نمی‏شود. اما ایشان در ادامه کلام، پرسش مزبور را به گونه‏ای دیگر پاسخ داده و گفته است: اگر چه از مفهوم این آیه چنین چیزی استفاده می‏شود و این مفهوم هم اعتبار دارد، اما ما جواز قتل بنده در برابر آزاد و یا زن در برابر مرد را، به طریق اُولی از آیه استفاده می‏کنیم.

فقیه یاد شده در ادامه موضوع قصاص مرد در برابر زن را مورد توجه قرار داده می‏فرماید: «اما اینکه می‏توان مرد را در برابر زن به قتل رساند، فقهای امامیه، از دلیل دیگری که آن روایات، بلکه اجماع ایشان است. استفاده کرده‏اند. پس مفهوم آیه با این دلیل تخصیص می‏خورد و اینجا مفهوم حجت است اما چون دلیل قوی‏تری داریم از آن صرف نظر می‏کنیم.»[۱۳]  بنابراین به نظر مقدس اردبیلی اگر چه مفهوم «والأُنثی بالأُنثی» این است که مرد در برابر زن کشته نمی‏شود اما به دلیل وجود روایات و اجماع فقها از این مفهوم صرف نظر می‏کنیم. مشابه این نظر را در کلمات ابن ادریس هم می‏بینیم.

آیه ۱۷۹ سوره بقره:                                                                 
«ولکم فى القصاص حیوه یا اولى الالباب تعلکم تتقون‏»

در تفسیر این آیه آمده است :

و برای شما ای امت محمد (ص)در قصاص حیات است چرا که اگر کسی قصد ارتکاب قتلی را دارد ، بداند که قصاص می شود( کشته می شود) از آن قتل خود داری می کند و این در واقع حیات است هم برای کسی که قصد کشتن دارد هم برای سایر مردم زیرا زمانی که مردم بدانند قصاص واجب است بر اثر ترس از قصاص جرات بر قتل پیدا نمی کنند[۱۴].

شایان ذکر است که این آیه نه تنها دلالت بر این مطلب دارد بلکه مجازات به قصاص قاتل را یک امر عقلایی می داند (با توجه به حکم اولی الاباب که در آیه آمده است )آقای قرائتی در تفسیر نور ، این مفهوم را در یک جمله بیان میکند« حذف عنصر خطرناک یک امر عقلایی است».

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزییات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه

متن کامل





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
levitra 20 mg
پنجشنبه 19 مهر 1397 08:34 ق.ظ

Good knowledge. Kudos.
levitra prices levitra 20mg buy 10 mg levitra levitra online cheap 20mg levitra vardenafil generic levitra buy levitra generic levitra levitra online
Cialis pills
سه شنبه 10 مهر 1397 05:43 ق.ظ

Incredible lots of valuable information!
venta cialis en espaa generic cialis levitra prezzo di cialis in bulgaria usa cialis online cialis usa cost how much does a cialis cost cialis soft tabs for sale cialis kaufen bankberweisung generic cialis in vietnam calis
cialis
یکشنبه 8 مهر 1397 03:21 ق.ظ

Cheers. I like it.
cialis for sale cialis et insomni cialis purchasing cialis 5mg prix chinese cialis 50 mg legalidad de comprar cialis cialis en 24 hora cialis para que sirve how to buy cialis online usa cialis generika
Cialis 20 mg
شنبه 7 مهر 1397 12:07 ق.ظ

Thank you! An abundance of posts!

purchase once a day cialis cialis for sale generic cialis levitra where do you buy cialis cialis online nederland cialis 100mg suppliers comprar cialis 10 espa241a compare prices cialis uk cialis australia org only here cialis pills
buy viagra online usa
شنبه 31 شهریور 1397 05:19 ب.ظ

You made your point quite clearly!!
pharmacy canada reviews canadian medications by mail canada drug canadian pharmacy world most reliable canadian pharmacies canada medications buy canadian pharmacies shipping to usa northwestpharmacy viagra canadiense trusted pharmacy canada
cialisyoues.com
چهارشنبه 28 شهریور 1397 06:55 ب.ظ

Superb data. Thank you.
achat cialis en europe look here cialis order on line cialis canadian drugs cialis preise schweiz cialis lilly tadalafi cialis sale online no prescription cialis cheap tadalafil 20mg only now cialis 20 mg cialis cuantos mg hay
http://eddrugsgeneric.com/
سه شنبه 27 شهریور 1397 03:47 ب.ظ

You have made the point.
cialis name brand cheap viagra vs cialis buy cialis online generic cialis soft gels cialis 20mg prix en pharmacie cialis coupons printable cialis pills price each low cost cialis 20mg warnings for cialis cialis generique 5 mg
http://viagraessale.com/
پنجشنبه 15 شهریور 1397 04:14 ق.ظ

Fine forum posts. With thanks!
cialis sicuro in linea cialis side effects dangers cialis 10 doctissimo achat cialis en europe cialis kamagra levitra miglior cialis generico prices for cialis 50mg india cialis 100mg cost calis we like it cialis soft gel
http://canadianpharmacyonli.com/
سه شنبه 13 شهریور 1397 08:00 ب.ظ

Effectively spoken genuinely. !
canadian pharmaceuticals companies pharmacy canada best canada medication cost canadian pharmaceuticals canadian medications list canadian cialis buy viagra online usa canadian online pharmacies canada drugs canada rx
buy online pharmacy
سه شنبه 13 شهریور 1397 04:16 ق.ظ

You've made your point pretty well.!
buy women viagra how get viagra buy viagra without a prescription how do i order viagra can you buy viagra online viagra nz buy sildenafil tablets online buy viagra online without generic sildenafil citrate getting viagra
Buy cialis online
دوشنبه 12 شهریور 1397 08:32 ب.ظ

Thank you, A good amount of knowledge.

click here to buy cialis generic cialis cialis y deporte cialis canada on line cheap cialis we like it safe cheap cialis buying brand cialis online we choice free trial of cialis cialis patentablauf in deutschland cialis kaufen bankberweisung
http://babecolate.com/
دوشنبه 12 شهریور 1397 02:07 ق.ظ

You actually stated this very well.
cialis coupons generic cialis pill online where to buy cialis in ontario cialis pills what is cialis cialis canada on line non 5 mg cialis generici low cost cialis 20mg sialis cialis authentique suisse
cialisvipsale.com
یکشنبه 11 شهریور 1397 12:59 ب.ظ

Amazing loads of superb facts.
cialis lowest price cialis 5 mg buy cialis without a doctor's prescription cialis side effects price cialis wal mart pharmacy rezeptfrei cialis apotheke cialis kamagra levitra cialis 10mg prix pharmaci buying cialis on internet callus
buy viagra australia
سه شنبه 23 مرداد 1397 03:26 ق.ظ

Many thanks. Plenty of content!

buy cheapest viagra online can i buy viagra at cvs buy sildenafil uk buy generic viagra online without prescription buy canada viagra online pharmacy levitra buy viagra uk without prescription viagra online pharmacy usa buy without prescription online buy genuine viagra online
Online cialis
دوشنبه 22 مرداد 1397 01:09 ق.ظ

Awesome material. Regards.
cialis prices cialis efficacit cialis from canada warnings for cialis cialis canada cialis uk next day cialis in sconto cialis professional from usa acheter cialis kamagra we choice free trial of cialis
Buy generic cialis
دوشنبه 7 خرداد 1397 02:57 ق.ظ

Wonderful forum posts, Thanks.
cialis dosage recommendations bulk cialis when will generic cialis be available generic cialis tadalafil cialis baratos compran uk cialis pas cher paris cialis uk fast cialis online cialis tablets for sale cialis coupons printable
микрозаймы на карту срочно онлайн без отказов
جمعه 21 اردیبهشت 1397 05:00 ب.ظ
где быстро взять деньги украина
кредит онлайн на карту украина с плохой кредитной историей
кредит онлайн на карту украина без отказа
срочно кредит на любую карту
кредит на карту без отказа
займ на карту онлайн по паспорту
микрозайм на банковскую карту украина
chocolate
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 01:31 ق.ظ
Howdy! This blog post could not be written any better! Going through this post reminds me
of my previous roommate! He constantly kept preaching about this.
I'll send this article to him. Fairly certain he's going to have a
very good read. Thank you for sharing!
Cialis pills
جمعه 7 اردیبهشت 1397 07:29 ب.ظ

Amazing a lot of beneficial advice.
link for you cialis price cialis authentique suisse cialis online holland sialis price cialis wal mart pharmacy we like it safe cheap cialis cialis 10 doctissimo cost of cialis cvs cialis 20 mg effectiveness generic cialis
Viagra generic
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 05:15 ق.ظ

With thanks! Quite a lot of information.

buy prescription viagra online viagra buy buying online viagra cheap levitra buy viagra online usa order sildenafil buy real viagra online buy viagra internet best site to buy viagra buy viagra tesco
Cialis prices
جمعه 17 فروردین 1397 08:54 ب.ظ

Kudos, Plenty of material.

get cheap cialis cialis 5 mg schweiz cialis uk dosagem ideal cialis precios cialis peru tesco price cialis cialis 5 mg effetti collateral price cialis per pill enter site very cheap cialis walgreens price for cialis
Buy cialis
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:25 ق.ظ

You said it perfectly..
only now cialis 20 mg wow look it cialis mexico cialis great britain cialis 20 mg best price cialis cuantos mg hay generic cialis review uk cialis generisches kanada only best offers 100mg cialis cialis e hiv price cialis best
foot pain
شنبه 18 شهریور 1396 10:14 ق.ظ
I'm now not sure the place you're getting your information, but good
topic. I needs to spend a while learning much more or understanding more.
Thanks for fantastic info I was looking for this info for my mission.
Why is my Achilles tendon burning?
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:36 ق.ظ
What's up, this weekend is pleasant in favor of me,
since this point in time i am reading this wonderful informative paragraph here at my house.
How long do you grow during puberty?
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:59 ق.ظ
Excellent website. Lots of helpful information here. I'm sending it to several friends ans also sharing in delicious.

And of course, thank you to your effort!
What do you do for Achilles tendonitis?
شنبه 14 مرداد 1396 12:17 ق.ظ
If some one needs expert view on the topic of running a blog then i advise him/her to visit
this webpage, Keep up the fastidious work.
https://danielspsmczhldrq.wordpress.com/category/heel-spur/
دوشنبه 5 تیر 1396 05:23 ب.ظ
Right here is the right site for everyone who wants to find
out about this topic. You understand so much its almost tough
to argue with you (not that I personally would want to?HaHa).
You certainly put a brand new spin on a topic which
has been discussed for a long time. Great stuff, just great!
at home std test kit
یکشنبه 4 تیر 1396 09:02 ب.ظ
core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا نه حل و فصل کاملا با من پس از
برخی از زمان. جایی درون جملات شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز مشکل خود را با جهش در منطق و یک ممکن است را خوب به پر همه کسانی شکاف.
در این رویداد شما در واقع که می توانید
انجام من را مطمئنا تا پایان مجذوب.
ubiquitousgiant19.hazblog.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:56 ب.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that
I have truly enjoyed browsing your blog posts. After all I will
be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:14 ق.ظ
Thank you for some other wonderful article. Where else could anyone get that kind of info in such a perfect manner of writing?
I've a presentation next week, and I am on the look for such info.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر